Stel, je blaast tegen een stilhangende lamp. In het begin is er geen beweging in de lamp te krijgen. Maar als je doorgaat met blazen, wordt er een lichte beweging waarneembaar. En als je blijft blazen, gaat de lamp slingeren en daarna heen en weer zwaaien. Je hoeft dan nog maar af en toe een keer te blazen om de lamp in beweging te houden. De lamp houdt zichzelf in beweging. Dat heet momentum opbouwen.

Steeds als jij een kleine stap zet richting jouw doel, zichtbaar worden door een-op-eencontact te leggen met jouw leads en ze verder te helpen met de oplossing van hun urgente probleem, bouw je momentum op. De eerste stap is het moeilijkst en veroorzaakt nauwelijks beweging.  Maar als je doorgaat met stappen zetten, komt jouw ondernemerschap in beweging en ga je steeds gemakkelijker vooruit omdat je steeds meer loskomt van wat anderen van je vinden. Je hoeft steeds minder moeite te doen om zichtbaar te worden.

Maar zolang jij geen continue stroom betalende klanten hebt en daarmee voldoende omzet creëert, pak jij de lead en blijf jij dagelijks

  1. bellen met je leads om A. je persoonlijke verhaal te vertellen en B. vragen te stellen
  2. schrijven aan je content tot je A. je persoonlijke verhaal kent en B. je expertstatus helder hebt
  3. oefenen zodat A. je lead een klantervaring opdoet en B. jij je expertstatus kunt uitbreiden

Naarmate jij meer vaardigheid krijgt in het leggen van een-op-eencontact met je leads en je content steeds verder op orde hebt, zal het je steeds beter lukken hen in contact te brengen met hun urgente probleem. Deze marketing  vaardigheden ontwikkel je omdat je niet opgeeft. Jij gaat door waar anderen stoppen. Heb respect voor de tijd.

Als mensen jou kennen van je e-book, je blogs en je video’s is dat geweldig (KNOW). Als jij je leads persoonlijk hebt gebeld, in contact hebt gebracht met hun urgente probleem en ze een onweerstaanbaar aanbod hebt gedaan omdat jij ze kunt helpen, dan gaan ze je vertrouwen (TRUST). Je expertstatus wordt een magneet waar mensen meer van willen weten. Omdat je jezelf steeds beter onderscheidt, word je een grote vis in een kleine vijver En dan gaat je doelgroep je vanzelf leuk (LIKE) vinden en willen ze een klantervaring met je opdoen in de vorm van een webinar, workshop, een-op-eensessie of live event. Dat is een grote stap vooruit.

Veel acties leiden vanzelfsprekend tot veel reacties. Dat is goed. Niet iedereen wil jouw klant worden, kan jouw klant worden. Er zullen mensen zijn die het niets vinden wat jij doet. Zorg voor een constante inspanning. Je hoeft echt niet extreem hard te werken als je maar niet stopt, want dan stopt ook het opbouwen van momentum en kun je weer opnieuw beginnen.

Momentum bouw je op in de moeilijke periode voordat je succes krijgt. Die periode waarin het lijkt of niets wat je doet effect heeft.  Momentum bouw je ook op als je in een periode zit waarin dingen veranderen zonder dat je er nog heel hard aan hoeft te werken. Merk jij dat?