Leg iedere dag telefonisch contact met een lead. Maak deze actie onderdeel van je dagelijkse “to-do-list” en houd je daaraan. In je ondernemerschap zijn de afspraken die je met jezelf maakt misschien nog wel belangrijker dan de afspraken die je met anderen maakt.

Het nakomen van de afspraken met jezelf, geeft je eigenwaarde en vertrouwen. Zolang jij geen betalende klanten hebt, en het daarmee drukker krijgt, doe je deze STAPPEN 1 t/m 6 dagelijks. Met warme en met koude leads. Marketingvaardigheden ontwikkel je door ze op dagelijkse basis te doen.

Je marketingvaardigheden en je expertstatus zijn nauw met elkaar verbonden. In STAP 3 heb je gezien hoe jij met jouw kennis en ervaring jouw urgente probleem te boven

bent gekomen. En hoe jouw oplossing van dit urgente probleem nu jouw unieke talent is, waarmee jij je bedrijf van de grond hebt gekregen. Dat is jouw expertstatus. Je expertstatus ontdek je door te gaan schrijven en je persoonlijke verhaal te gaan vertellen. Jouw verhaal is daarmee jouw marketingstrategie. Niet jij verkoopt, niet je product verkoopt. Nee, jouw verhaal verkoopt en dat verhaal ga je nu inzetten om een succesvolle ondernemer te worden.

Denk eens in wat het met je doet als je een lead belt en hem verder brengt bij de oplossing van zijn urgente probleem. Je zelfvertrouwen als ondernemer groeit. Iemand verder helpen met jouw kennis en expertise geeft een enorme boost aan jouw persoonlijke groei als ondernemer. De coachingsessies  die ik gratis of voor weinig heb gegeven, hebben me het meest geleerd. Juist omdat er niets van af hing. Ik hielp mijn leads verder in de bewustwording van hun urgente probleem en bood hen mijn oplossing aan. Ik breidde mijn expertstatus uit en ik oefende marketingvaardigheden die nieuw voor me waren. Samen maakten ze mij onafhankelijk en succesvol als ondernemer.

Welke marketingvaardigheden kun jij verder ontwikkelen en uitbouwen?  Op welk moment in het een-op-eencontact met je lead, raak jij jezelf kwijt omdat er iets “ouds” in jou geraakt wordt? Dat zijn je projecties en je krijgt daar zicht op door je werkdag hiermee te starten. Dat is heel urgent. Je leads bellen, doe je er niet even bij. Zolang jij geen continue stroom betalende klanten hebt, begin jij je werkdag niet met de belangrijke zaken maar met de urgente zaken.