In het begin van mijn ondernemerschap durfde ik mijn leads geen aanbod te doen terwijl ik 100% zeker wist dat ik hen verder kon helpen. Dat ik de oplossing had en was voor hun urgente probleem. Ik vond het opdringerig, was bang dat ze geïrriteerd raakten. Dat ze ook geïnteresseerd konden raken, kwam nauwelijks bij me op. Tot het moment dat ik me realiseerde dat ik mijn leads ernstig tekort deed door ze niet mijn oplossing voor hun probleem aan te bieden. Sinds dat moment doe ik altijd een aanbod. Een onweerstaanbaar aanbod wel te verstaan. Een aanbod waar mijn leads geen NEE tegen kunnen zeggen.

Een onweerstaanbaar aanbod doen is dé manier om los te komen van wat anderen van je vinden. Je voelt je zeker over je expertstatus. Je biedt je leads iets aan waarvan je zelf ook denkt: “Ik lijk wel gek dat ik deze oplossingen allemaal weggeef”. Zo lang jij nog geen continue stroom betalende klanten hebt, heb jij tijd om je leads een onweerstaanbaar aanbod te doen, dus doe je dat ook! Wat je je leads aanbiedt, mag je zelf bepalen. Ik heb na een telefonisch gesprek wel eens iemand uitgenodigd voor een kop koffie om verder te praten. Ook heb ik gratis of voor weinig coachingsessies (weg)gegeven. Alles om mijn expertsstatus maar te blijven oefenen en uit te breiden.

Ik word er steeds vaardiger in bij mijn leads interesse op te wekken voor wat ik kan en doe en hoe ik hen verder kan helpen bij de oplossing van hun urgente probleem. Je kunt niet niet-communiceren, dus in een-op-eencontact met je lead, gebeurt er altijd iets. Het wordt een prachtig contact dat er toe leidt dat je lead ingaat op je onweerstaanbare aanbod. Of het wordt een lastig en ongemakkelijk gesprek of misschien ontstaat er zelfs wel een conflict. Dan laat je je aanbod achterwege. Dat mag ook.

Jouw persoonlijke leerdoelen vind je daar waar jij minder succesvol bent in het een-op-eencontact met je leads. Een gesprek kan leuk en informatief zijn, maar als het je lead niet dichter bij de oplossing van zijn urgente probleem brengt, is het weinig zinvol. En jou levert het ook niets op, want je bent geen stap dichter bij een betalende klant. Bellen en vertellen en vragen stellen en een onweerstaanbaar aanbod doen, is geen verkoopgesprek maar het gaat ook niet over een kletspraatje houden.

Bellen en vertellen en vragen stellen en een onweerstaanbaar aanbod doen, gaat over je lead doelgericht een stap verder helpen op de weg naar de oplossing van zijn urgente probleem. Je biedt geen producten of diensten aan, je biedt oplossingen aan. Jij bent en hebt de oplossing voor het urgente probleem van je doelgroep. Tegen welk onweerstaanbaar aanbod kan jouw lead geen NEE zeggen?