Jouw leads kopen niet van internet. Ze kopen jouw oplossing voor hun urgente probleem doordat jij  een-op-eencontact met ze tot stand brengt. Daarom moet je gaan bellen en vertellen en vragen gaan stellen. Je lead weet wat hij zoekt. Hij heeft meestal al een beeld van hoe hij zijn probleem op wil lossen. Maar het kan best zijn dat je lead heel wat anders nodig heeft dan wat hij denkt. Jij weet dat. Jij weet wat je lead nodig heeft om zijn urgente probleem op te lossen. En jij hebt er de oplossing voor.

Luister, luister, luister en stel vragen. Op enig moment vind je in het gesprek een ingang om je lead jouw persoonlijke verhaal te vertellen. Vertel hoe jij op de plek terecht bent gekomen waar jij nu bent. En wat je hebt gedaan om daar te komen. In jouw verhaal herkent je lead zijn urgente probleem en help je hem er contact mee te maken. Je vertelt je lead welke oplossing jij hebt gevonden en hoe jij hem daarmee verder kunt helpen. Daarmee is jouw persoonlijke verhaal de marketingstrategie van je bedrijf. Sommige leads zitten heel dicht bij de oplossing van hun urgente probleem en jij kunt ze daarbij helpen. Ze hebben nog maar een klein zetje nodig om zich dat bewust te worden en dan heb je ze als betalende klant.

Als jij gaat vertellen, gaan mensen luisteren. Hun mind stopt met denken en het emotionele brein, het brein waarmee ze beslissingen nemen, wordt wakker. Verhalen bestaan uit beelden en roepen emotie op. De mind wil informatie en roept bezwaren op. Dat is het verschil. Je wilt geen geïnformeerde lead, je wilt een geëmotioneerde lead. Je kunt niet geëmotioneerd zijn en tegelijkertijd bezwaren hebben. Een-op-eencontact leggen met je leads is de perfecte manier voor jou om je expertstatus helder te krijgen en te oefenen en je marketingvaardigheden uit te breiden. Niet bellen, niks vertellen en geen vragen stellen, is je lead niet leren kennen en niet weten wat zijn urgente probleem, wensen en behoeften zijn. En een verkoopkans missen. Het maakt niet uit wat je lead ervan vindt als jij belt. Het geeft jou zelfvertrouwen en eigenwaarde als jij belt. Het maakt in dit stadium nog niet uit of het je lead helpt. Jij zet een stap.

Als je deze STAP 4 zet dan ontdek je al snel of er een aanknopingspunt is tussen het urgente probleem van je lead en jouw oplossing ervoor. Als jouw lead het urgente probleem waar jij ooit mee geworsteld hebt, herkent als zijn probleem, dan is hij jouw ideale klant en behoort hij tot jouw doelgroep. Jouw ideale klanten zijn de mensen “net als jij”. Jij bent alleen verder dan zij. Je doelgroep zijn de mensen die het ontzettend leuk vinden wat je doet omdat jij de oplossing hebt en bent voor hun urgente probleem. Als je weet wie je ideale klant is dan kun je de content van je bedrijf nog meer naar deze doelgroep toe schrijven. En je expertstatus naar hen nog meer benadrukken.