Marketingvaardigheden leren (STAP 1 en 2) terwijl je nog niet weet wat je expertstatus is, is niet de weg naar succes. Om succesvol te worden, zul je jouw expertstatus moeten kennen. Jouw expertstatus ligt besloten in het persoonlijke verhaal van het urgente probleem in jouw leven dat jij hebt opgelost of nog aan het oplossen bent, en waaruit je bedrijf is voortgekomen. Je expertstatus vind je door te gaan schrijven. Want je denkt wel dat je jouw hele verhaal kent maar je kent er maar een stukje van.

Jij had in je leven een urgent probleem, hebt iets meegemaakt, hebt lessen geleerd, bent over iets heen gekomen waarvan je weet dat jij daar anderen, die nog met dat probleem worstelen, verder kunt helpen. Dat is de content van je bedrijf. De content van je bedrijf zijn niet je producten en diensten. De content van je bedrijf zijn de oplossingen die jij hebt voor je doelgroep. Daarom is het heel belangrijk dat jij weet wat dat urgente probleem in jouw leven was en misschien voor een deel nog is, en hoe jij dat probleem hebt opgelost.

Wat je schrijft is jouw oefening om bij die unieke plek in jezelf te komen waar de oplossing van jouw probleem ligt. Al schrijvend kom je uit je hoofd en in je hart. Zo creëer je de content van jouw bedrijf. Zo ontdek je wat je expertstatus is. Als jij je expertstatus kent, ga je ondernemen vanuit die unieke plek in jou waar je passie, talenten en persoonlijke eigenschappen bij elkaar komen. Op deze unieke plek, ik noem het ook wel de sweetspot, komen jouw ondernemerschap en menszijn samen. Op deze unieke plek ben je los van wat anderen van je vinden en heb je hun goedkeuring en erkenning niet meer nodig, omdat je weet dat jij met jouw kennis en ervaring jouw doelgroep verder kunt helpen. Dat is jouw expertstatus. Jouw expertstatus is dus veel meer dan wat je weet en wat je goed kunt. Jouw expertstatus is jouw oplossing voor het urgente probleem van je doelgroep. Als jij jouw oplossing van het urgente probleem van je leads met ze gaat delen, gaan ze je vertrouwen en leuk vinden. En je bedrijf is meteen geen (uit de hand gelopen) hobby meer, maar een professionele onderneming.

Om een succesvolle, onafhankelijke ondernemer te worden, moet je eerst weten wat je expertstatus is. En dat hoeft beslist geen groots en meeslepend onderwerp te zijn. Nee, het gaat precies over dat ene kleine stukje in jou dat je ooit het besluit heeft doen nemen om ondernemer te worden. Omdat je wilde ervaren wat het betekent om dat probleem te boven te komen.