De lead pakken gaat over de leiding nemen over je ondernemerschap door de sporen die je leads nalaten op te volgen. Dat wil zeggen, je pakt de telefoon en je gaat ze bellen. Je belt die lead die je gisteren op die netwerkbijeenkomst hebt ontmoet en gesproken. En die lead die je vorige week bij een workshop in de groep hebt horen zeggen dat hij met het urgente probleem worstelt waar jij de oplossing voor hebt. En die lead die jouw blog op LinkedIn heeft becommentarieerd en het helemaal niet met je eens is. Iedereen die jou een spoor naar zichzelf geeft, volg je op door hem of haar te bellen.

Telefonisch een-op-eencontact leggen met je leads kan je uitdagen maar het kan ook een gevoel van weerstand en irritatie oproepen. Misschien ook van angst. Je gaat iets doen waarvan je het gevoel hebt dat je het niet kunt, wilt of durft. De impact van iets niet kunnen, willen of durven is enorm. Het betekent dat je persoonlijke groei als ondernemer stagneert. Ondernemerschap impliceert namelijk dat je iets onderneemt. Dat je jezelf nieuwe vaardigheden eigen maakt. Dat kan alleen door jezelf in actie te zetten en deze acties te oefenen en te herhalen. Door de telefoon te pakken en je leads te bellen, leren ze je kennen. Dit is een zeer belangrijke stap in het know-trust-like proces.

Het doel van het telefoongesprek met je lead is

  • Je lead persoonlijk kennis te laten maken met jou (bellen)
    • Je lead het verhaal te vertellen van het urgente probleem in jouw leven dat jij opgelost hebt en
    waar je nu anderen, die nog met dat probleem worstelen, verder kunt helpen (vertellen)
    • Je lead vragen te stellen over wat hij als zijn urgente probleem ervaart en welke oplossing hij ziet voor zijn probleem (vragen stellen)

Loskomen van wat anderen van je vinden, doe je door in actie te komen en dat te gaan doen waarvan je denkt dat je het niet kunt, wilt of durft. Hoe dat werkt, leg ik je verderop in dit e-book uit. Als je het moeilijk, lastig en eng vindt om je leads te gaan bellen, is dat helemaal oké. Het is juist de bedoeling dat je deze gevoelens van (zelf)afwijzing gaat ervaren. Daar exact zitten jouw kansen op persoonlijke groei. Iets waar jij niet tegen op ziet, doe je namelijk als vanzelf, moeiteloos.

Wees bereid dat te doen waarvan je je misschien wel ten zeerste afvraagt of het kans van slagen heeft. Eén ding is zeker, als je niet in actie komt, slaag je zeker niet. Dus pak de lead en bel je leads. Dit is van onschatbare waarde voor de ontwikkeling van jouw bedrijf en het helder krijgen van jouw expertstatus. Jouw leads wijzen jou de weg naar succes.