Weet jij welke twee factoren jouw succes bepalen? Jouw succes wordt bepaald door de mate waarin jij

  1. Jouw expertstatus of toegevoegde waarde helder hebt
  2. Zichtbaar bent

In deze blog vertel ik jou waarom werken aan jouw zichtbaarheid nog belangrijker is dan je expertstatus helder hebben.

Jouw onzichtbaarheid
Onzichtbaarheid ligt aan de basis van jouw gebrek aan succes als ondernemer. Je kunt wel heel goed in iets zijn maar als niemand dat weet, levert je dat geen betalende klanten op. Het aller, allerbelangrijkste om succesvol te worden, is je zichtbaarheid. Onzichtbaarheid is doodzonde nummer 1 in je bedrijf. Je zult de gevolgen ervan meteen ondervinden. Want je krijgt geen betalende klanten wat betekent geen omzet, geen groei, geen (financiële) onafhankelijkheid en vrijheid.

Toevallige zichtbaarheid of zichtbaar volgens een plan?
Als je betalende klanten hebt dan zijn er mensen die jou gevonden hebben, je leuk vinden en zoveel vertrouwen in je hebben dat ze op je aanbod ingaan. Voor hen ben je uit de anonimiteit gekomen en zichtbaar geworden. Interessant is om te weten, hoe ze je hebben leren kennen. Ben je min of meer toevallig zichtbaar geworden omdat je vriendin met je haar buurvrouw over je sprak of zit er een plan achter je zichtbaarheid? Hebben ze van je gehoord (mond-tot-mond), over je gelezen (blogs, artikelen, (e)-boek), naar je geluisterd (lezing, webinar, podcast), gekeken (video, Facebook Live) of hebben ze wat met je gedaan (workshop)?

Als er een plan zit achter je zichtbaarheid, hebben we het over marketing. Marketing is de verzamelnaam voor al jouw activiteiten die ervoor zorgen dat je bij zo veel mogelijk mensen bekend wordt. Ja, je leest het goed. Met jouw marketingactiviteiten word je bekend bij anderen. Het betekent nog wel dat je van je lead een betalende klant moet maken. Van hoeveel ondernemers en bedrijven ken jij hun product of dienst zonder dat je een betalende klant van ze bent? Kijk naar de reclames en advertenties die voorbij komen en je weet het antwoord.

Jouw marketingactiviteiten
Natuurlijk wil je dat jouw marketingactiviteiten zo veel mogelijk omzet genereren maar het primaire doel van marketing is naamsbekendheid en zichtbaarheid. Daar komt al het overige uit voort. En daar zit hem precies de kneep. Zichtbaar worden betekent dat je je doelgroep wat te melden moet hebben. Zoals ik nu. Als jij tot hier bent gekomen met lezen dan heb ik je met mijn verhaal tot nu toe voldoende geboeid. En daar gaat je toegevoegde waarde over. Voeg jij met jouw verhaal zo veel waarde toe dat je doelgroep  geboeid blijft en je onthoudt?

Veel (startende) ondernemers zijn zo onzeker over hun toegevoegde waarde en hebben hun expertstatus zo weinig helder dat ze maar liever helemaal niet aan hun zichtbaarheid, hun marketingactiviteiten, beginnen. En dan wordt zichtbaar worden moeilijk om de simpele reden dat je niet weet waar je het met je doelgroep over moet hebben. Misschien lukt dat nog wel op een netwerkbijeenkomst met een geïnteresseerde toehoorder maar voor een grote (doel)groep wordt het lastig. Been there? Ik wel. Jarenlang. Tot ik mijn expertsstatus ontdekte en sindsdien weet wat mijn persoonlijke verhaal is dat mijn doelgroep van me wil horen.

Jouw persoonlijke verhaal is jouw marketingstrategie
Mijn persoonlijke verhaal is het verhaal waaruit mijn bedrijf is voortgekomen. En weet je hoe ik dat persoonlijke verhaal ontdekte? Door het heel vaak te vertellen en op te schrijven. Want iedere keer dat ik het aan iemand vertelde, vertelde ik het mezelf ook nog een keer. Ken je dat? Dat je jezelf een verhaal hoort vertellen en iedere keer weer nieuwe feiten uit het verhaal naar boven haalt? En dat je verhaal daarmee steeds completeren en overtuigender wordt?

Jouw doelgroep wil jouw persoonlijke verhaal horen maar dan moet je het ze wel gaan vertellen.
Door jouw persoonlijke verhaal te vertellen word je zichtbaar en daarmee is de cirkel rond. Om je expertstatus helder te krijgen moet je jouw persoonlijke verhaal kennen en vertellen. Om je persoonlijke verhaal te vertellen, moet je uit de anonimiteit komen en zichtbaar worden.

Wil jij weten hoe ik mijn expertsstatus steeds meer helder heb gekregen en zichtbaar ben geworden? Hoe ik de lead heb gepakt over mijn leven en over mijn bedrijf? Schrijf je dan meteen in voor mijn workshop “Pak de Lead!”. In een twee uur durende training laat jou kennismaken met mijn 10 stappenplan voor (startende) ondernemers die zichtbaar willen worden. Heb jij mijn e-book “Wat anderen van je vinden gaat je niets aan’, nog niet ontvangen? Ga dan nu naar www.deonafhankelijkondernemer.nl en download het meteen. Het e-book is de meest doeltreffende voorbereiding op de training.

Magic is that you never know where it comes from

P.S. Je bent van harte welkom op mijn Facebookpagina. LIKE deze direct en je ontvangt ook hier mijn waardevolle tips en informatie.

Joycet Reinders,
De Onafhankelijke Ondernemer

Vraag direct mijn e-book aan
www.deonafhanklijkeondernemer.nl