Ik ben helemaal weg van “de lead pakken”. Weet je waarom? Omdat deze uitdrukking voor ondernemers een dubbele betekenis heeft. De eerste betekenis ken je waarschijnlijk wel. Als jij de lead pakt dan pak jij de leiding. Je neemt en houdt de regie over iets dat belangrijk voor je is, in een behoefte voorziet. Een wens, een verlangen, een droom, een doel.

Als je de lead pakt dan kom je in actie.

Je komt in actie om die wens, dat verlangen, die droom of dat doel te verwezenlijken. De lead pakken en in actie komen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als jij in actie komt en blijft, word je zichtbaar.  En gaan anderen wat van je vinden. Daar is geen ontkomen aan. In actie komen, is zichtbaar worden en leven met de gevolgen van die zichtbaarheid. Niet iedereen zal leuk vinden wat je doet. Er zullen mensen zijn die de keuzes die jij maakt, niets vinden. Dat laatste idee is voor veel ondernemers zo spannend dat ze er maar liever helemaal niet aan beginnen. Maar juist als je de lead pakt en een-op-eencontact gaat leggen met je leads, kom je los van de oordelen van anderen en van de oordelen op jezelf. En dan kom ik meteen bij de tweede betekenis van de lead pakken.

Wat is een lead?

Een lead is iemand die een spoor naar zichzelf heeft achter gelaten omdat hij jou zijn naam, e-mailadres en/of telefoonnummer, heeft gegeven. Dat is fijn want daarmee kun je een lead opvolgen. Met het nalaten van een spoor, zegt je lead tegen jou: “Ik ken jou. Hier zijn mijn gegevens. Zo kun je me terugvinden. Je mag me bellen”. Dus doe je dat ook!

Jouw lead kan je op veel manieren een spoor naar zichzelf geven. Hij kan jou zijn contactgegevens geven via een contactformulier op je website. Denk daarbij aan de inschrijving voor je nieuwsbrief of een comment op je blog of de aanvraag van informatie of het downloaden van je e-book. Of wellicht stuurt hij je een connectieverzoek op LinkedIn of een vriendschapsverzoek via Facebook. Maar verreweg het vaakst, in 62% van de gevallen, geeft je lead je zijn contactgegevens zelf op plaatsen waar mensen elkaar tegen komen zoals op netwerkbijeenkomsten, lezingen, trainingen, events en (online) workshops. Leads komen ook vaak via de kennis van een kennis op je pad.

Alle betalende klanten zijn ooit lead geweest

Natuurlijk worden lang niet alle leads betalende klanten. Maar het omgekeerde geldt wel: alle betalende klanten zijn ooit lead geweest. De uitdaging van iedere ondernemer is om van de opgevolgde lead een betalende klant te maken.

De ene lead is de andere niet

Een warme lead is iemand die jou persoonlijk kent. Hij heeft kennisgemaakt met jou en met jouw bedrijf en toont interesse. Een koude lead is iemand die jou nog niet eerder heeft ontmoet of gesproken. Het is iemand waar je zelf naar op zoek gaat. Je bent voor hem of haar nog een onbekende. Een koude lead moet je eerst warm maken. Deze lead moet jou eerst leren kennen (KNOW), jou dan gaan vertrouwen (TRUST) én ook nog leuk (LIKE) gaan vinden. Geen van deze drie stappen mag je overslaan.

Jouw lead wacht op jou

De lead pakken in je bedrijf doe je, letterlijk en figuurlijk, door de leiding te nemen over je ondernemerschap en een-op-eencontact te leggen met je leads. Die taak is aan jou. Jij wacht nooit op je lead. Jouw lead wacht op jou. Dat heeft hij gezegd toen hij zijn persoonlijke gegevens bij je achterliet. Afstappen op warme en koude leads vraagt moed, inzet en doorzettingsvermogen van jou. Maar het is een absolute must. Alleen zo kun je van je lead een betalende klant maken. Je wordt onafhankelijk en vrij en let maar eens op wat er dan gebeurt.

Wil jij weten wat er gebeurt als jij de lead pakt?

Wat er gebeurt als jij in 2018 in actie komt om je wensen, je dromen, je verlangens en je doelen te vervullen? Schrijf je dan snel in voor één van de trainingen ‘Pak jij de lead’ die ik in januari 2018 geef om jou de gelegenheid te geven het jaar goed te starten. Het is een training waarin ik je inspireer om aan de hand van een 10 stappenplan écht in actie te komen en dagelijks één-op-één contact te gaan leggen met je leads.

Mijn tijd en kennis stel ik gratis ter beschikking. Wel vraag ik een kleine bijdrage in de onkosten van zaalhuur en koffie. Klik hier om je direct op te geven voor de training “Pak de lead! Wacht niet want ik werk met kleine groepen van maximaal 8 personen en de trainingen zijn snel vol.

Ik wens je een liefdevol, gezond en magisch 2018!

PS.  Mijn e-book ‘Wat anderen van je vinden gaat je niet aan’
Wellicht heb je mijn gratis e-book al ontvangen, misschien ook nog niet. Ga dan naar de website www.deonafhankelijkeondernemer.nl en download het meteen. Het e-book met daarin de 10 stappen voor (startende) ondernemers die zichtbaar willen worden, is de meest doeltreffende voorbereiding op de training